vrijdag 15 maart 2013

Workshop Sjabloneren



Onlangs deed ik een workshop Sjabloneren bij kunstenaar Julia Xenia Loosjes. Zij leerde ons haar techniek hoe je met foamroller, sjablonen en blockprint een overgang kunt maken van lichte naar donkere kleuren. Hierboven een aantal vellen (30x30cm) met probeersels van mij.


Recently I did a workshop Stencilling with artist Julia Xenia Loosjes. She teached us her technique how to make a transition between lighter and darker colours, using a foambrayer, stencils and blockprint. Above you can see some of the papers (12"x12") on which I tried the technique.

dinsdag 12 maart 2013

gelatine prints

Dinsdag had ik een gezellig knutseldagje met Marlies. Zij wilde graag het transferren met gelmedium onder de knie krijgen en ik wilde het printen met een gelatineplaat eens uitproberen. De avond ervoor had ik mijn plaat al gemaakt (met blaadjes gelatine), gewoon de aanwijzingen op de verpakking gevolgd. Dat bleek dus niet zo handig, de plaat was veel te zacht en kwam niet heelhuids uit de vorm. Toen maar weer teruggeschoven en met het stuk dat redelijk vlak was nog wat geëxperimenteerd. Toen zag ik al wat een fantastisch effect je kunt bereiken met zo'n plaat.
De volgende dag ben ik verder gegaan, met een nieuwe plaat, nu met anderhalf keer zoveel gelatine. Uiteindelijk was dat nog niet stevig genoeg, maar voordat het ding echt uit elkaar viel heb ik er heel wat prints mee kunnen maken. Eerst gewoon in de vorm en later op de achterkant, gestort op een plastic plaat. Zo'n gelatineplaat zou zes weken mee moeten kunnen (bewaard in de koelkast) maar dat hoeft voor mij nou ook weer niet.
Eerst heb ik alleen maar wat verf gecombineerd met sjablonen en later, na een welverdiende koffiepauze en het bekijken van video's van Linda Germain (koningin van de gelli-plate), heb ik wat materiaal uit de tuin gehaald (blaadjes, takjes, strootjes) en ben daarmee aan de slag gegaan. Wat een mooie prints kun je met dat materiaal maken! De detaillering was pachtig in combinatie met het nachtblauw van de verf.
Het was wel verslavend, vel na vel drukte ik (ook nog dubbelzijdig) en vaak was de tweede print nog mooier dan de eerste.
Maar ja, wat nu te doen met al dat papier? (Er is veel meer dan op de foto's te zien is.)


Sorry, de Ipod foto's zijn niet van de beste kwaliteit.
Sorry, but the quality of the Ipod photos isn't great.



Tuesday I had a wonderful crafty day with Marlies. She wanted to master the technique of gelmedium transfers and I wanted to try printing with a gelatin plate. The evening before I had made my plate according to the directions on the package (with gelatin leafs). That turned out to be not that smart, because the plate was much too soft and didn't come out of the tray in one piece. I slid it back and experimented somewhat with the best piece. Then I already saw what a great effect you can achieve with a plate like that.
The next day I carried on with a new plate, now with one and a half as much gelatin as prescribed. In the end it proved to be still not sturdy enough, but before the thing totally fell apart I made a whole lot of prints with it. At first I used it in the tray and later I used the backside, planted on a plastic board. A gelatin plate could last as long as six weeks (stored in the fridge) but that isn't necessary for me.
At first I combined stencils and paint and later, after a well earned coffee break and watching some videos of Linda Germain (queen of the gelli plate), I took some material from the garden (leaves, twigs, straw) and  used that on the plate. The detailing was beautiful in combination with the night blue of the paint.
It was very addictive, piece after piece I printed (also double sided) and often the second print was even better than the first one.
But what to do with all that paper? (There's lots more than you can see on the photos.)

dinsdag 5 februari 2013

drukwerkje Zondag


Onlangs heb ik een klein drukprojectje gedaan met drie van mijn boekbindvriendinnen. Het idee was om een drukwerkje te maken met als thema Zondag. Tekst en beeld. A heeft in haar kelder een mini drukkerij dus daar konden M en ik terecht. A zelf en W hadden al eerder een drukworkshop van een week gevolgd, dus die waren al bijna klaar.
Voor mij was direct duidelijk waar de tekst over moest gaan: het zondagochtend ontbijt met het gele servies dat we alleen op die dag gebruiken.
In het begin verliep het proces behoorlijk langzaam: het tekenen van de theepot en daar een sjabloon van maken kostte heel veel tijd. En bij drukken zijn altijd héél veel proefjes nodig en moet je op de millimeter werken. Ik heb wel ontdekt dat ik daar niet echt voor in de wieg gelegd ben. Ik ben een beetje te ongeduldig. Omdat we op de eerste dag, in mijn ogen, niet zo ver gevorderd waren, heb ik de tekst een beetje ingekort (waardoor het eigenlijk beter is geworden).
Nadat op de tweede dag de tekst helemaal klaar was, kon ik met sjablonen en stempels aan de gang. In totaal zijn er acht redelijk nette exemplaren uitgerold, allemaal net een beetje anders.

 Yellow 
is the colour of 
Sunday


Yellow
is the crockery
and
the yoke of
the softboiled egg

Recently I did a small printing project with three of my boekbinding friends. The idea was to make a print around a theme: Sunday. Text and image. A has in her cellar a mini printers workshop, so M and I could print there. A herself and W had been in a weeks printing workshop before, so they had almost finished.
It was immediately clear for me what my text would be about: Sunday morning breakfast with the yellow crockery that we only use on that day.
In the beginning the workproces progressed rather slowly: drawing the teapot and making a stencil of it took a lot of time. And when you print you have to do a lot of tests and work very precise. I discovered I'm not cut out for that kind of work. I'm a bit impatient. Because we didn't get that far on the first day, in my opinion, I shortened the text a bit (by which it got better actually).
After the text was finished on the second day, I could get started with stencils and stamps. In total eight reasonably acceptable prints have come out, all a bit different.

donderdag 31 januari 2013

Workshop Tilleke Schwarz (eindelijk!)

Eind november  volgde ik een driedaagse workshop van Tilleke Schwarz, georganiseerd door TextielPlus, en dat was echt een uitje. Wat is het toch fijn om in het gezelschap van creatieve mensen te zijn. Bovendien werd de workshop gegeven in een prettig hotel in een prachtige omgeving, hotel Woodbrooke in Barchem, in het oosten van het land.
De workshop begon niet met een formeel rondje voorstellen, maar met het maken van een collage over jezelf. Als 'papiermens' was ik daarmee natuurlijk helemaal in mijn element. Na nog wat 'opwarm'-oefeningen kon het borduurgaren tevoorschijn worden gehaald. En hoewel iedereen de zeer eigen stijl van Tilleke bewonderde werden alle werken toch weer op ieders eigen manier opgezet. Wel gebruikmakend van de trucjes die Tilleke ons had geleerd.
Ik voelde me wel een groentje tussen de soms al zeer gelauwerde textielkunstenaressen. Het bleek dat ik van enkelen van hen al werk had gezien op TextielPlus-beurzen.
Tijdens deze drie dagen kregen we nog meer collage- en tekenopdrachten, borduurden we veel, maar praatten en lachten ook veel en hadden aandacht voor elkaars werk en verhalen.
Het was een heel speciaal weekend voor mij.

 detail van de collage
small part of the collage

 begin van het borduurwerk
start of the embroidery

At the end of november I attended a three day workshop by Tilleke Schwarz, organised by TextielPlus and that was a real treat. It's so good to be in the company of creative people. Furthermore the workshop was in a lovely hotel in a beautiful surroundings, hotel Woodbrooke in Barchem, in the east of The Netherlands.
The workshop didn't start with a formal round of introductions, but with making a collage about yourself. As a 'paper person' that was a task up to my alley. After several warming-up exercises we could get the embroidery floss out of the bags. And although we all admired Tillekes very personal style, everybody started to work directly in their own style, using the tricks Tilleke had learned us.
I felt a bit of a rookie between the sometimes laurelled textile artists. It turned out that I had seen work of some of them during TextielPlus fairs.
These three days we did some more collage and drawing assignments, embroidered a lot, but also talked and laughed a lot and payed attention to each others work and stories.
It was a very special retreat for me.

vrijdag 30 november 2012

collage met stofjes


Omdat de stofjes die ik meegenomen had naar de borduurworkshop (in volgend bericht) nog op mijn werktafel lagen, kreeg ik het idee om ze te gebruiken in een collage. Samen met een getransferde afbeelding van Twiggy op kaaslinnen naaide ik ze op een pagina met foto's van vrouwen in schorten, uit een tijdschrift (AH - Handig).

Because the pieces of fabric that I used in the embroidery-workshop (in next post) were still on my worktable, I got the idea to use them in a collage. Together with a transferred image of Twiggy on cheesecloth I sewed them on a page from a supermarket magazine with women in aprons. 


Update:

Deze collage had toch nog iets nodig: een tekst (uit Portrait of a lady van Henry James).

This collage still needed something: a line (from Portrait of a lady of Henry James).



donderdag 8 november 2012

Boekkunstbeurs Leiden

Afgelopen weekend was weer de Boekkunstbeurs in de Pieterskerk in Leiden. Het waren twee enerverende dagen: veel gezien, leuke mensen ontmoet en veel gepraat met belangstellenden voor onze Boek en Band themaboekentafel. Het thema van dit jaar was: Patronen. Vooral de transfertechniek met gelmedium dat ik voor dit boekje gebruikt heb was voor velen onbekend.
Hoogtepunt van de beurs was voor mij de stand van Harry Vlamings, een Tilburgse kunstenaar. Ik ben helemaal weg van zijn kunstenaarsboeken.

Last weekend the Boekkunstbeurs took place in the Pieterskerk in Leiden. Two hectic days: I 've seen a lot, met nice people, talked a lot, especially with the ones who were interested in our (the bookbindingclub Boek en Band) theme books. This years theme was: Patterns. For this book I used a transfertechnique with gelmedium that was unknown to a lot of people.
Highlight for me this Fair was the stall of Harry Vlamings, an artist from Tilburg. I'm totally in love with his artists books.


                                                                                             ^
                                                                                             ||
                                                                                       


Ik heb geprobeerd een beetje een verweerde uitstraling te creëren door het gebruik van een roestig element op de voorkant en door het boek te binden met een takje en touw. Binnenin heb ik met pastelkrijt rond de transfers gekleurd. Met dank aan Kimberly Rogers, die de liefde voor putdeksels deelt, voor een aantal van de foto's.

I've tried to achieve a weathered look by using a rusty element for the front and binding the book with a branch and rope. On the inside I've coloured around the transfers with pastel chalk. With thanks to Kimberly Rogers, who shares the love for sewer covers, for some of the photos.







En natuurlijk heb ik  ook nog weer papier gekocht...

And of course I bought some papers...



donderdag 1 november 2012

From the yellow box-journal



In een grote gele doos heb ik tijdlang allerlei plaatjes en papiertjes verzameld. Ik gooide er dingen in waarvoor ik geen plek wist of als ik even geen zin had om op te ruimen. Het was dus een aardige mengelmoes geworden. Het enige wat ze gemeen hadden was dat ze waren opgeslagen in die grote gele doos, de yellow box. Daarom heb ik dit journal een naam gegeven in plaats van een nummer. En als basis heb ik gekozen voor geel papier.
Hoewel ik eerst netjes allemaal katernen had gevouwen, maar uiteindelijk toch geen zin had om ze aan elkaar te naaien, heb ik ze weer losgeknipt, er gaatjes in gemaakt en met ringen aan elkaar bevestigd. De covers zijn van gesjabloneerd behangpapier (om karton) en de randen zijn afgewerkt met geel boekbinderslinnen. Aan een kant heb ik het linnen een groot deel laten uitsteken zodat ik daar de gaatjes in kon maken. Mijn 'boekblok' was nl net wat breder dan de kartonnen kaften.
Het eindresultaat is lekker zonnig, vind ik.


In a big yellow box I collected for a long time a lot of pictures and papers. I threw things in when I didn't know where they belonged or when I didn't have the energy to put them away. So it was a big mishmash of stuff in there. The only thing the papers had in common was that they were in the big yellow box. So that's why I gave this journal a name, instead of a number. As base paper I chose yellow.
Although at first I folded some neat signatures, in the end I didn't like to sew them together, so I cut them loose, pierced holes and attached them with rings. The covers are  from stencilled wallpaper (over cardboard) and the edges are made with (glued) bookbindinglinen. Because my 'bookblock' was a bit wider than the cover boards on one side I left the linen wider so I could pierce the holes in there.
The endresult is rather sunny, I think.











dinsdag 11 september 2012

collage


Deze collage is een hele tijd een WIP (WorkInProgress) geweest. Nadat ik hem een tijdje niet had gezien, was ik toch nog steeds tevreden met m'n aanvankelijke layout. Vastplakken dus maar!
De achtergrond is een inktjetkopie op linnen van een door mij versierd papier. Ik gebruikte: papieren elementen, een kopie op een doorzichtige sheet (paard en vrouw), borduurgaren, mandarijnennetje, stempels, gessodruk (de bij) en een witte corrigeerstift. Het is net wat groter dan A4, omdat het rechter gedeelte met de ruitjes eraan vast is genaaid. Op de scan valt dus een paar centimeter weg aan de linkerkant. De tekst komt uit een liedje dat maar in mijn hoofd bleef zitten, van Leonard Cohen .

This collage has been a WIP (WorkInProgress) for a long time. After I hadn't seen it for a while, I still was satisfied with the layout I had initially in mind. So stick it on then!
The background is an inkjet copy on linen of a coloured paper of mine. I used:  paper elements, a copy on a transparent sheet (horse and woman), embroidery floss, netting from mandarins, stamps, gesso print (the bee) and a white correction pen. The collage is about 13"x8" because the right side with the diamond paper has been sewn onto the linen. Therefore I couldn/t scan it completely. About an inch is missing on the left side.The text is from o song that wouldn't get out of my head,.by Leonard Cohen.


maandag 3 september 2012

New York vondsten


 Het is alweer even geleden dat ik met mijn oudste dochter in New York was en dit is wat ik daar gekocht heb. De boeken vond ik bij The Strand (tweedehands en reviewboeken). Omdat ze zo aangenaam geprijsd waren bleef ik maar boeken in m'n wagentje laden. Maar het tikt uiteindelijk wel aan natuurlijk. Sommige stonden op m'n verlanglijstje (Siri Hustvedt, Nicole Krauss en Jonathan Franzen) of had ik weleens over gehoord, maar The sailor's wife van Helen Benedict kocht ik puur op de titel. Het 'sailen' van de sailor speelde geen hoofdrol, behalve dan dat hij veel weg was. Maar het ging meer over het leven van zijn jonge Amerikaanse vrouw bij zijn ouders in een klein dorpje in Griekenland. Ik heb het in de vakantie gelezen en het was best aardig.

It's been a while since I was in New York with DD1 and this is what I bought. The books I picked up at The Strand (secondhand and review copies). Because they were nicely priced I kept putting them in my shopping basket. But in the end it all adds up of course. Some books were on my wishlist (Siri Hustvedt, Nicole Krauss and Jonathan Franzen) or I had heard of it, but The sailor's wife of Helen Benedict I bought just because of the title. But the 'sailing' of the sailor didn't play a huge role in the book, apart from that he was away a lot. It was mainly about the life of his young American wife, living with his parents in a very small village in Greece. I've read it while I was on holiday and rather enjoyed it.


 
Natuurlijk heb ik ook wat knutseldingetjes gekocht (hoewel ik totaal vergeten ben om naar The Inkpad te gaan). Bijzonder blij ben ik met de kartonnen lettersjablonen van Staples. Ik kwam ze tegen in het werk van Lynne Perrella en ben er sindsdien naar op zoek geweest. In Nederland heb ik ze nooit kunnen vinden.

Also I bought some craft supplies of course, in different shops (but missed a visit to The Inkpad). I'm thrilled with the purchase of the cardboard letterstencils at Staples. I've seen them for the first time in the work of Lynne Perrella and was on the lookout for them since. In the Netherlands I've never found them.

 


Twee vellen papier van een klein winkeltje op Broadway.

Two sheets of decorated paper from a little stationary shop on Broadway.

zaterdag 9 juni 2012

Vilnius journal

Bladerend door mijn Picasa afbeeldingen, kwam ik de foto´s van mijn Vilnius/journal tegen. Die heb ik blijkbaar nooit gepost. Bij deze dus.
Dit weekend begin ik aan een New York Journal waar ik zeer binnenkort naartoe hoop te gaan.

Browsing through my Picasa pictures I came upon the photos of my Vilnius journal. Apperently I never posted these. Well, until now then.
This weekend I will start a New York journal where I hope to be going to very soon.







Voor dit journal heb ik veel van mijn paperswap papiertjes gebruikt. Ik dacht: een internationale tentoonstelling, dus een internationaal journal.

For this journal I used a lot of my paperswap papers. My idea was: an international exhibition, an international journal.